برنامه استراتژيک مرکز تحقيقات روانپزشکي و علوم رفتاري
مقدمه
استراتژی به معنی رهبری است و برنامهریزی استراتژیک، تلاشی است سازمان یافته برای اتخاذ تصمیمهای اساسی و انجام اعمالی که ماهیت سازمان، نوع فعالیتها و دلیل انجام آن را شکل داده و مسیر میبخشد. فرایند برنامهریزی استراتژیک اساساً فرایندی هماهنگکننده بین منابع داخلی و فرصتهای خارجی است باید توجه داشت که هر فرآیند برنامهریزی استراتژیک زمانی با ارزش است که به تصمیمگیرندگان اصلی کمک کند که بصورت استراتژیک فکر کرده و عمل کنند.
ماموريت: توليد علم و کمک به فهم جهاني در زمينهي ذهن
چشم انداز:
چشم انداز کوتاهمدت: مرکز تحقيقات روانپزشکي و علوم رفتاري دانشگاه علوم پزشکي مشهد بر آنست در زمينه پژوهش و کمک به توليد علم در راستاي چشم انداز 2 ساله مرکز به اهداف ذيل نائل آيد:
- 60 درصد از کل مقالات هر سال در مجلات با نمايه ISI چاپ شوند.
- 50 درصد از کل مقالات هر سال در مجلات با نمايه Scopus چاپ شوند.
- 6 مقاله مروري در هر سال توسط اعضا مرکز به چاپ برسد.
- در هر سال 4 کار تحقيقاتي مشترک با ساير مراکز و ارگانها داشته باشد.
- هر سال يک گايد لاين بومي سازي شود.
- جذب منابع مالي دولتي و خصوصي
- پذيرش دانشجوي دکتري پژوهشي
- جذب عضو هيئت علمي پژوهشي
چشم انداز ميانمدت: مرکز تحقيقات بر آنست در راستاي چشم انداز 5 ساله مرکز به اهداف ذيل نائل آيد:
- اخذ موافقت قطعي شوراي گسترش وزارتخانه و تبديل شدن به مرکزي با رديف بودجه مستقل
- ايجاد دپارتمان علوم شناختي
- ايجاد واحدهاي پژوهشي در حيطههاي اعتياد، روانپزشکي جامعه نگر، سالمندان و روانپزشکي کودک و نوجوان، سايکونوروايمونولوژي در زير مجموعه مرکز
- همکاري با مراکز بهداشت، مجامع علمي، ارگانها و سازمانهاي ذيربط جهت انجام آموزش بر اساس پژوهش
چشم انداز بلندمدت: مرکز تحقيقات بر آنست در راستاي چشم انداز 10 ساله مرکز به اهداف ذيل نائل آيد:
- ايجاد پژوهشکده علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- طراحي گايد لاينهاي مرتبط با روانپزشکي
ارزشها:
1-احترام به شان والای انسانی در تحقیقات مرتبط با سلامت آحاد جامعه
2-توجه به نیازهای اساسی جامعه در حوزه علوم رفتاري
3-جلب مشارکت درون بخشی و برون بخشی در راستای چشم انداز و رسالت مرکز
4-رعایت عدالت و اخلاق در انجام فعالیتهای پژوهشی مرکز
5-تامین انتظارات ملی متناسب با نقشه جامع علمی کشور و برنامه چشم انداز 1404 کشور
6-تشویق پژوهشگران داوطلب به منظور رشد خلاقیتهای فردی و اجتماعی
نقاط قوت:
داشتن هیئت علمی متخصص در زمینهی روانپزشكی، روانشناسی، نورولوژي، پزشكی اجتماعی - با توجه به وجود بيمارستان ابن سينا که تنها بيمارستان تخصصي در زمينه روانپزشکي در شرق کشور ميباشد بيماران با اختلالات مختلف در دسترس ميباشند.
- وجود بخشهاي فوق تخصصی مختلف - وجود توانمندی علمی برای تحقیقات روانپزشکي - وجود دانشجویان و فارغالتحصیلان پزشكی، روانپزشکي و روانشناسي
- حمایت معاونت پژوهشی -وجود سازمانهای علاقمند به نتایج پژوهشهای مرتبط با روانپزشكی
نزديک بودن به پژوهشکده بوعلي، تجهيزات و آزمايشگاههاي پژوهشکده
کسب درآمد توسط مرکز نقاط ضعف:
- ضعف ارتباط بینبخشی و جهانی - کمبود بودجه پژوهشي - عدم وجود تجهیزات و امكانات آزمایشگاهی
عدم وجود گرانتهای خارجی
- ضعف سطح زبان اعضا - ناکافي بودن استفاده از نتایج پژوهشها به صورت كاربردی
- كمبود نیروی پژوهشي کارآمد - كمبود نیروی پرسنلی اداری - عدم امکان ايجاد حساب بانکي مستقل جهت مرکز
تهدیدها
- کم شدن انگيزه پرسنل و اعضا - كمبود منابع اقتصادی - عدم دسترسی به منابع اطلاعاتی - ارتباط ضعیف بین بخشی مراكز آزمایشگاهی با مركز - ناکافي بودن امکان مبادله دانشجو و استاد با ساير کشورها
- وجود تحريمها (تاخير در چاپ مقالات)
- عدم امکان پرداختها
استراتژی (راهبرد كلی): - توانمند سازی اعضای مركز درباره متدولوژی تحقیق - جذب منابع مالی - جذب افراد تمام وقت برای مركز - تقویت ساختار پژوهشی - توسعهی فضای فیزیكی و تجهیزات آزمایشگاهی - توسعه تجهیزات و امكانات مركز - تقویت همكاری بینبخشی در داخل و خارج از كشور - اصلاح و بازنگری چارت سازمانی مركز - ساماندهی پایاننامههای مرتبط
اهداف بلند مدت:
1- معرفی، حفظ و تقویت جایگاه مرکز تحقیقات روانپزشکي و علوم رفتاري در عرصه منطقه ای، کشوری و بین المللی
2- هدایت، تسهیل، نظامدار نمودن و اجرای طرحهای تحقیقاتی مربوط به بيماريهاي روانپزشکي
3- توسعه بخشهای زیر مجموعه مرکز تحقیقات روانپزشکي
4- اولویتبندی تحقیقات مربوط به علم روانپزشکي بر مبنای نیاز سنجی
5- تشویق و توانمندسازی محققین در جهت اجرای طرحهای تحقیقاتی روانپزشکي
6- ارزشیابی ادواری عملکرد مرکز تحقیقات روانپزشکي
7- citation مقالات
8- h-Index اعضا هيئت علمي
انتخاب استراتژيها
G1- معرفی، حفظ و تقویت جایگاه مرکز تحقیقات روانپزشکي و علوم رفتاري در عرصه کشوری، منطقه ای و بین المللی
- G101 : طراحی ساختار مناسب و پیگیری جهت تصویب آن از ابتدای سال اول
- G102 : برقراری ارتباط با مراکز تحقیقات داخلی و بین المللی
- G103 : معرفی و شناساندن مرکز تحقیقات در سال دوم برنامه
- G104 : جلب حمایت ذینفعان اصلی از سال سوم برنامه
- G105: استقرار نظام مدیریتی مناسب از سال اول برنامه
:G2 هدایت، تسهیل، نظامدار نمودن و اجرای طرحهای تحقیقاتی مربوط به بيماريهاي روان
- G201 : ایجاد بانک اطلاعات در زمینه تحقیقات و محققین بیماریهای روان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال دوم
- G202 : برقراری ارتباط با مراکز تحقیقات روانپزشکي کشور از سال دوم برنامه
- G203 : برقراری ارتباط با نهادهای سیاستگذار سلامت در سطح منطقه برای ارائه نتایج پژوهشها و لحاظ کردن در سیاستگذاری
:G3 توسعه بخشهای زیر مجموعه مرکز تحقیقات روانپزشکي
- G301 : ایجاد و راه اندازی واحدهای تحقیقاتی جدید با توجه به نیازمندیهای موجود از نیم سال دوم سال اول برنامه
- G302 : ایجاد فضای اختصاصی برای مرکز تحقیقات در سال دوم
- G303 : توسعه و تجهیز واحدهای تحقیقاتی موجود از سال سوم برنامه
G4: اولویتبندی تحقیقات مربوط به علم روانپزشکي بر مبنای نیازسنجی
- G401 : بررسی نیازهای نظام سلامت و تعیین حیطههای تحقیقاتی در سطح منطقه از سال اول
- G402 : تعیین و اعلام عناوین کلی تحقیقاتی بیماریهای روانپزشکي بر اساس نتایج G401 از سال دوم برنامه
G5 : تشویق و توانمندسازی محققین در اجرای طرحهای تحقیقاتی روانپزشکي
- G501 : تعیین نیازهای آموزشی و پژوهشی در سال اول و تداوم آن در طول برنامه
- G502 : تدوین برنامههای توانمندسازی آموزشی و پژوهشی
- G503 : ترغیب و تشویق پژوهشگران
G6 : جلب همکاری و تداوم آن با بخش صنعت در جهت تولید فرآوردههای بهداشتی و دارویی سنتی و مدرن توسط آنان به منظور برآوردن نیازهای پژوهشی آنها و تقویت بنیه مالی مرکز تحقیقات روانپزشکي
- G601 : معرفی توانائیهای واحدهای پژوهشی به بخش صنعت
- G602 : شناسایی موانع و نقاط ضعف و قوت موجود در ایجاد روابط فیمابین از شش ماهه دوم سال دوم
G7 : ارزشیابی ادواری عملکرد مرکز تحقیقات روانپزشکي
- G701 : ارزشیابی کلی عملکرد مرکز تحقیقات
- G702 : ارزشیابی رعایت اخلاق در پژوهش و تحکیم جایگاه تحقیق و محقق
- G703 : ارزشیابی طرحهای پژوهشی
فعاليتهاي متناظر با اهداف
G1- معرفی، حفظ و تقویت جایگاه مرکز تحقیقات روانپزشکي و علوم رفتاري در عرصه منطقه ای، کشوری و بین المللی
- G102 : برقراری ارتباط با مراکز تحقیقات داخلی و بین المللی
- G102A1 : شناسایی مراکز تحقیقات داخلی و بین المللی
- G102A2 : برقراری ارتباط فعال با شبکه تحقیقات مراکز تحقیقات روانپزشکي کشور
- G102A3 : برقراری ارتباط با مراکز تحقیقات داخلی از سال دوم برنامه
- G102A4: برقراری ارتباط با مراکز تحقیقات بین المللی از سال سوم برنامه
- G103 : معرفی و شناساندن مرکز تحقیقات در سال دوم برنامه
- G103A1 : شناسایی ذینفعان اصلی
- G103A2 : معرفی و شناسایی مرکز تحقیقات به ذینفعان اصلی درونی
- G103A3 : معرفی و شناسایی مرکز تحقیقات به ذینفعان اصلی بیرونی
- G104 : جلب حمایت ذینفعان اصلی از سال سوم برنامه
- G104A1 : تعیین عناوین فعالیتهای مشترک
- G104A2 : اطلاع رسانی به ذینفعان اصلی در رابطه با فعالیتهای مشترک تعیین شده
- G105: استقرار نظام مدیریتی مناسب از سال اول برنامه
- G105A1 : شناسایی مجموعه سیستمهای پژوهشی، ارتباطی، آموزشی و عملیاتی
- G105A2 : افزایش بهبودی از طریق الگو برداری از نظام های کیفیتی مدیریتی
- G105A3 : پیگیری ، اجرا و پایش برنامه استراتژیک
:G2 هدایت ، تسهیل ، نظام دار نمودن و اجرای طرحهای تحقیقاتی مربوط به بيماريهاي روان
- G201 : ایجاد بانک اطلاعات در زمینه تحقیقات و محققین بیماریهای روان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال دوم
- G201A1 : مطالعه و ارزیابی بانکهای اطلاعاتی موجود در زمینه محققین و طرح های تحقیقاتی روانپزشکي داخل و خارج کشور
- G201A2 : طراحی بانک اطلاعات مناسب
- G201A3 : تعامل با بخشهای آموزشی به منظور تقویت و ارتقاء سطح آموزش روانپزشکي و ارتباط عمیق آموزش و پژوهش
- G201A4 : جمع آوری اطلاعات لازم از طرح های تحقیقاتی و تحقیقات انجام شده روانپزشکي درسطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- G201A5 : اطلاع رسانی مناسب در رابطه با بانک اطلاعات ایجاد شده به سایر مراکز تحقیقات کشور.
- G202 : برقراری ارتباط با شبکه تحقیقات بیماریهای روانپزشکي کشور از سال دوم برنامه
- G202A1 : ایجاد هماهنگی و ارتباط فعال با مراکز تحقیقات روانپزشکي کشور
- G203 : برقراری ارتباط با نهادهای سیاستگذار سلامت در سطح منطقه برای ارائه نتایج پژوهشها و لحاظ کردن در سیاستگذاری
- G203A1 : شناسایی و ایجاد ارتباط با نهادهای اصلی نظام سلامت در سطح منطقه
- G203A2 : ارائه پیشنهادهای سازنده جهت لحاظ کردن در سیاستهای مرتبط با روانپزشکي
- G203A3 : هماهنگی با سیاستگذاران بخش سلامت در زمینه انجام پژوهشهای مورد نیاز
:G3 توسعه بخشهای زیر مجموعه مرکز تحقیقات روانپزشکي
- G301 : ایجاد و راه اندازی واحدهای تحقیقاتی جدید با توجه به نیازمندیهای موجود از نیم سال دوم سال اول برنامه
- G301A1 : ایجاد و راه اندازی واحد تحقیقاتی سايکونوروايمونولوژي
- G301A2 : ایجاد و راه اندازی واحد تحقیقاتی خواب
- G301A3 : ایجاد و راه اندازی واحد تحقیقاتی rTMS
- : G301A4 ایجاد و راه اندازی واحد تحقیقاتی اعتياد
- : G301A5 ایجاد و راه اندازی واحد تحقیقاتی روانپزشکي کودک و نوجوان
- G302 : ایجاد فضای اختصاصی برای مرکز تحقیقات در سال دوم
- G302A1 : بررسی جهت تعیین فضای مناسب
- G302A2 : پیگیری جهت ایجاد فضای مورد نیاز
- G303 : توسعه و تجهیز واحدهای تحقیقاتی موجود از سال سوم برنامه
- G303A1 : تکمیل کادر پرسنلی مرکز تحقیقات روانپزشکي
- G303A2 : توسعه و تکمیل تجهیزات واحدهای تحقیقاتی موجود
- G303A3 : تجهیز امکانات جهت تحقیقات داخل بخش های بالینی در جهت تقویت امور پژوهش
- G303A4 : طراحی برنامه ریزی جهت ایجاد و راه اندازی سایر واحدهای تحقیقاتی
G4: اولویت بندی تحقیقات مربوط به علم روانپزشکي بر مبنای نیاز سنجی
- G401 : بررسی نیازهای نظام سلامت و تعیین حیطه های تحقیقاتی در سطح منطقه از سال اول
- G401A1 : کسب اطلاعات پایه از منابع مختلف نیازسنجی از جمله معاونت درمان دانشگاه ، معاونت بهداشتی دانشگاه و...
- G401A2 : جمع بندی ، ارزیابی و تکمیل اطلاعات
- G402 : تعیین و اعلام عناوین کلی تحقیقاتی بیماریهای روانپزشکي بر اساس نتایج G401 از سال دوم برنامه
- G402A1 : تعیین شاخص های اولویت بندی
- G402A2 : تعیین اولویتها بر اساس نظرات اعلام شده
- G402A3: درخواست اولویت بندی تحقیقات از گروههای مختلف آموزشی بر اساس شاخصهای اولویت بندی و نیاز سنجی ارسالی.
G5 : تشویق و توانمند سازی محققین در اجرای طرحهای تحقیقاتی روانپزشکي
- G501 : تعیین نیازهای آموزشی و پژوهشی در سال اول و تداوم آن در طول برنامه
- G501A1 : تهیه پرشسنامه و جمع آوری اطلاعات
- G501A2 : ارسال پرسشنامه و جمع آوری اطلاعات
- G501A3 : اولویت بندی نیازها
- G502 : تدوین برنامه های توانمندسازی آموزشی و پژوهشی
- G502A1 : شناسایی قابلیت های پژوهشی و آموزشی دانشگاههای داخل و خارج کشور
- G502A2 : طراحی کارگاههای آموزشی و پژوهشی
- G502A3 : شناسایی مدرسین کارگاهها
- G502A4 : تعیین مدت زمان و توالی کارگاهها
- G503 : ترغیب و تشویق پژوهشگران
- G503A1 : تعیین شاخص ها و معیارهای انتخاب نخبگان پژوهشگر
- G503A2 : شناسایی نخبگان
G6: جلب همکاری و تداوم آن با بخش صنعت در جهت تولید فرآورده های بهداشتی و دارویی سنتی و مدرن توسط آنان به منظور برآوردن نیازهای پژوهشی آنها و تقویت بنیه مالی مرکز تحقیقات روانپزشکي
- G601 : معرفی توانائی های واحدهای پژوهشی به بخش صنعت از طریق مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور از سال دوم برنامه
- G601A1 : معرفی توانایی واحدهای پژوهشی در پاسخ گویی به نیازهای صنعت
- G601A2 : برنامه ریزی جهت انعقاد طرح های مشترک
- G602: شناسایی موانع و نقاط ضعف و قوت موجود در ایجاد روابط فیمابین ازشش ماهه دوم سال دوم
- G602A1 : شناسایی موانع و محدودیت های قوانین و مقررات بین دانشگاه و صنعت از طریق مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور
- G602A2 : بهره گیری از تجارب موفق در زمینه فوق از طریق مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور
- G603 : معرفی سالانه محققین برتر مرکز تحقیقات روانپزشکي از نظر ارتباط موفق با صنعت
- G603A1 : تعیین شاخصها و معیارهای پژوهش برتر در این زمینه
- G603A2 : شناسایی و معرفی محققین برتر مرتبط با صنعت
G7 : ارزشیابی ادواری عملکرد مرکز تحقیقات روانپزشکي
- G701 : ارزشیابی کلی عملکرد مرکز تحقیقات
- G701A1 : تعیین تیم ارزیابی کننده
- : G701A2 تعیین شاخصها و معیارهای ارزشیابی
- G701A3 : اجرای ارزشیابی و استخراج نتایج و ارائه آن به مسئولین ذیربط
- G702 : ارزشیابی رعایت اخلاق در پژوهش و تحکیم جایگاه تحقیق و محقق
- G702A1 : نظرسنجی از اعضای هیات علمی رشته روانپزشکي در ارتباط با تعیین شاخص ها و معیارهای اخلاق و تکریم
- G702A2 : تعیین و تدوین شاخص ها و معیارهای اخلاق و تکریم
- G702A3 : اجرای مستمر ارزشیابی موارد فوق
- G703 : ارزشیابی طرح های پژوهشی
- G703A1 : تعیین و تدوین شاخص ها و معیارهای ارزشیابی
- G703A2 : تعیین سوالات ارزشیابی و نحوه انجام ارزشیابی
- G703A3 : تشکیل جلسات و بررسی طرح های پژوهشی قبل و بعد از انجام آن
- G703A4 : استخراج نتیجه ارزشیابی طرح پژوهشی و ارائه آن به مسئولین ذیربط
|